יום ראשון, 10 בפברואר 2013

האדישות הבלתי נסבלת של שיתוף הקבצים, ביקורת לסרט TPB:AFK

(הטור הופיע באתר Nexter מבית מאקו )

 בשנת 2013 אדם יכול בקלות לשכוח עד כמה מדהימה מהפיכת המידע שהתרחשה בשנים האחרונות לנגד עיניו. הדורות הבאים ללא ספק יסתכלו עלינו באימה כשנספר להם על חיים ללא יוטיוב או צפייה ישירה או סרטים זמינים להורדה. הסרט, בעל השם הבעייתי, TPB:AFK (The pirate Bay – away from keybord)  מצליח בצורה נהדרת לתעד את חזית המאבק של משתפי הקבצים מול שומרי זכויות היוצרים.
במאבק זה כולנו מכירים היטב את הקורבנות של נפגעי שיתוף הקבצים. למשל להקות ענק שנאלצו, כמו שבסאות'פארק היטיבו לנסח זאת, להפסיק לקנות איים פרטיים.



אבל לא רק הם. שיתוף הקבצים באמת מונע מאמנים להרוויח כסף בצורות הקלאסיות (רק יוצא שהתובעים תמיד מייצגים את האמנים העשירים והגדולים ביותר) 

אבל במלחמה כמו במלחמה יש נפגעים משני הצדדים – מדבר בסרט מרתק לכל מי שאי פעם הוריד קובץ בצורה לא חוקית כי הוא מראה, לראשונה, לא רק את הנפגעים מצד האמנים אלא את גאוני המחשבים האפורים שמפתחים את הטכנולוגיה שכולנו לוקחים כמובנת מאליה בחדרים אפלים ומסתכנים בהרס חייהם.
הסרט ליווה בארבעת השנים האחרונות את שלושת מייסדי אתר שיתוף הקבצים הגדול בעולם Pirate Bay בזמן שכל תעשיית הבידור של העולם המערבי תבעה להם את התחת. והתעשייה לא בחלה באמצעים החל מתמלוגים לשוטרים שמבצעים פשיטות על משרדיהם ועד חשדות בבחירת שופטים מוטים.
מעבר לעניין ההיסטורי שבו מדובר גם בסרט תיעודי מרתק. שלושת גיבורי הסרט מצטיירים בצורה מורכבת ומעניינת ובכלל לא בדרך בה היית מצפה מהם להצטייר בסרט שהוא בעיקר תעמולה בעד הורדת קבצים. אחד גאון מרושע שהקים בעברו אתר שמדרג מוות של חיילים אמריקאים לפי טיפשות, השני חנון קונפורמיסט וחצי אלכוהוליסט שרק הצטרף כי היה לו משעמם והשלישי דובר האתר, קדוש מעונה, טבעוני ושמאלן שתרומתו לאתר היא בעיקר סמלית  עד שלא ברור למה הוא מוכן לעבור את כל התלאות שהוא עובר.
המצלמה מלווה את השלושה בתהליך המשפט הבלתי נגמר ורואה בצורה חפה מרומנטיות את רגעי הביטחון העצמי וההתעלות הגדולים, בהם הם מכנסים מסיבת עיתונאים ומודיעים שכולם מלבדם מטומטמים, לצד פחד אמיתי של חבר'ה צעירים שהסתבכו מעל הראש במשהו שברור שהם לא רצו לקחת בו חלק.
אפילו הצילום בסרט הזה מצליח להראות בצורה אסתטית ויפהפיה את האפרוריות של מערכת בתי המשפט של שוודיה.
הסרט שוחרר ביוטיוב, כמובן בחינם ויוצרו מפציר בפני כל מי שצופה להפיץ אותו כמה שיותר. אז הנה הטריילר 



והנה הסרט המלא. זהירות! הוא בשוודית




אחת אחת הרעות החולות הגדולות של העידן שלנו הוא היא שאנחנו רואים רק את המוצר המוגמר בלי שאיכפת לנו בכלל את התהליך שהוא עבר. מעניין שגם העבריינים (גיבורי הסרט) ודם הקורבנות (תעשיית הסרטים המשחקים והמוזיקה) נפגעים בסופו של דבר מכך שהמערכת בה אנחנו חיים לא באמת מעוניינת במה שקורה בדרך שהמוצר המוגמר עושה מ'פס היצור' עד שהוא מגיע ליצרן. בגלל זה לא איכפת לנו ללבוש בגדים ולשחק בגאדג'טים שעבדים בסין הכינו בשבילנו בעבור שכר רעב. לא איכפת לנו שהאמנים נפגעים ולא איכפת לנו גם שזייפני הרשת נפגעים. מכמיר לב לראות את הגיבורים מגלים לקראת סוף הסרט שאף אחד לא מסקר את תוצאות המשפט שלהם. פשוט לא איכפת לנו. 

באותו נושא שווה גם לצפות בסרט הזה 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה